بخارات سمی، وت اسکرابر یا غبارگیر تر
بخارات سمی
گرد و غبار پی وی سی
گرد و غبار پی وی سی
نمایش همه

گـرد و غبار، ذرات معلق

غبار صنعتی، بگ فیلتر و سیکلون

غبار صنعتی، بگ فیلتر و سیکلون

یک ذره به عنوان یک ماده جامد یا نیمه مایع معدنی، شیمایی یا آلی تعریف می شود که می تواند در هوا به خاطر ابعاد کوچکش معلق بماند. معمولا ذرات سیستم های هوایی کمتر از 100 میکرون هستند. اگر ذرات بصورت دود تعریف شوند، قطر آن ها کمتر از 0.5 میکرون خواهد بود. دود به عنوان یک ترکیب هوایی تعریف میشود که معمولا بر اثر فرآیند های آلی مانند سوختن تولید می گردد.
ذرات جامد با قطر کمتر از 100 میکرون می توانند به راحتی توسط هوا جابجا شوند. ذراتی که بین 10 تا 100 میکرون ( ذرات قابل استنشاق) هستند می توانند از طریق بینی، دهان و مجاری هوای فوقانی وارد سیستم تنفسی انسان شوند . از آن جایی که اندازه این ذرات نسبتا بزرگ است، اغلب آن ها در مجاری مخاطی و قبل از رسیدن به ریه رسوب می کنند. بنا براین ذرات بزرگ تر معمولا مجاری فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهند ( مانند مه اسیدی ). ذراتی که کوچکتر از 10 میکرون هستند، می توانند به اعماق بدن نفوذ کرده و به داخل ریه آسیب برسانند.

فرآیند های تولید کننده ذرات می توانند شامل موارد زیر باشند ولی به آن ها محدود نمیشود:

*پخش شدن ذرات ریز به بیرون

زمانی که جرم زیادی از یک ماده منبع گرد و غبار وارد یک محفظه می شود، هوای درون محفظه جابجا می شود، این جابجایی هوا ذرات ریز گرد و غبار را بع همراه خود از دهانه محفظه به بیرون فراری می دهد

* فعالیت های ماشین کاری مانند سنگ زنی یا برش کاری

زمانی که قطعات بزرگتر به ذرات ریز تر سنگ زنی می شوند، گرد و غبار پر سرعتی بر اثر سرعت بالای سنگ و ریز شدن ماده اصلی تولید می گردد، معمولا ذرات ریز در جریان اینرسی ناشی از چرخ سنگ زنی به اطراف پرتاب می شوند.

*ارتعاش

مکانیزم دیگری که تولید گرد و غبار می کند ارتعاش است، در یک سیستم تسمه نقاله، ارتعاش تسمه ها موجب پخش شدن گرد و غبار در هوا یا ریختن مواد از روی نقاله به زمین می گردد

* نشتی های هوای فشرده

پودر های جامد حجیم را می توان تا فواصل قابل توجه و در هر دو جهت افقی و عمودی، توسط سیستم های نقاله پنوماتیکی انتقال داد. ار آن جایی که فشار و سرعت زیاد هوای درون سیستم پنوماتیکی قابل توجه است، لذا می توان یک جت هوای قدرتمند در نقاط نشتی ایجاد شود. جت می تواند ذرات گرد و غبار ریز را تا مسافت های بسیار دور تر از منبع انتقال دهد .
* زمانی که مواد پودری مانند دانه ها و ساچمه ها و ... به یک محفظه تخلیه می شوند .
* خرد کردن پودر ها به اجزای ریزتر
* و... .

بهترین راه برای تصفیه این نوع آلاینده ها استفاده از سیستم های ترکیبی بگ فیلتر ، وت اسکرابر (غبارگیر تر) و سیکلون (مولتی سیکلون ) می باشد .

تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین