تاثیر تهویه صنعتی در بهره وری کارکنان
تاثیر تهویه صنعتی بر روی بهره وری کارکنان
گرد و غبار نیکل-تهویه صنعتی
تصفیه ذرات گرد و غبار نیکل توسط تهویه صنعتی
نمایش همه

تهویه صنعتی برای ذرات گرد و غبار سند بلاست

تهویه صنعتی برای ذرات سند بلاست

استاندارد های تهویه صنعتی حول موضوع ذرات معلق حاصل از عملیات بلاست به ويژه سند بلاست در چند ماه اخیر تغییراتی کرده است .
برای مثال گرد و غبار حاصله از سیلیکا (silica) مورد بررسی توسط سازمان بین المللی سلامت و ایمنی اوشا (OSHA) قرار گرفته است . در سال ۲۰۱۶ اوشا مقرارت سخت گیرانه تری را برای حد مجاز غبار سیلیکا برای تهویه صنعتی معین کرد. اوشا حدود مجاز تماس (PEL) برای غبار سیلیکا را به نصف کاهش داد . این مقدار هم اکنون برابر ۵۰ میکروگرم در هر متر مکعب از هوا در طی ۸ ساعت نمونه برداری وزنی می باشد . همچنین قوانین برای بررسی مواردی همچون کنترل کیفیت هوای سطح کارگاه (کارخانه)، بررسی دوباره سختی کار، محافظت کارکنان و کاهش آسیب های حاصله توسط ذرات سند بلاست تغییر پیدا کرده است. اوشا تخمین زده است که با رعایت قوانین جدید می توان سالانه از مرگ بیش از ۶۰۰ کارمند و همچنین از ابتلا ۹۰۰ نفر به بیماری سیلیکوزیس (silicosis) جلوگیری نمود.

خطرات تماس با ذرات گرد و غبار سند بلاست در صورت عدم تهویه صنعتی مناسب :

بعضی از مواد مورد استفاده در سند بلاست نسبت به بقیه مواد معمول در این عملیات بسیار خطرناک تر هستند. به عنوان مثال مواد مورد استفاده که خطرات شدیدی را بهمراه دارند عبارتند از سیلیکا، خاکستر ذغال، شن گرانیتی، خورده های شیشه و قطعات بسیار ریز فلزی. این ذرات در هنگام عملیات به ابعاد بسیار کوچکی تبدیل می شوند که بسیار راحت می توانند به انتهای دستگاه تنفسی فرد رسیده و سبب آسیب های بسیار زیادی در فرد می شوند . به عنوان مثال سیلیکا سبب ایجاد سیلیکوزیس در فرد شده که شدیدا دستگاه تنفسی را تخریب می کند. همچنین وجود سرب و مواد سمی در رنگ های پوشاننده قطعه مورد عملیات سند بلاست از خطرات این فرآیند محسوب می شوند . از بیماری های ایجاد شده می توان به ایجاد تومور های سرطانی، آسیب به مرکز اعصاب و مغز، افزایش شدید فشار خون اشاره کرد.
عملیات بلاست با ذرات ساینده همچون سیلیکا، مس باره بشدت توسط سازمان اوشا مورد بررسی وتعیین حدود مجاز تماس می باشد. خطرات سند بلاست تنها به پودر مورد استفاده برای عملیات بلاست محدود نمی شود بلکه به قطعه ای که مورد عملیات بلاست قرار می گیرد بستگی دارد. بعنوان مثال جنس قطعه، لایه پوشاننده سطح رویی قطعه نیز بسیار تاثیر گذار است . این مواد می تواند شامل سرب موجود بر روی رنگ پوشاننده قطعه نیز شود. همچنین جنس قطعه نیز بسیار تاثیر گذار خواهد چون در عملیات بلاست قسمتی از سطح رویی قطعه نیز ساییده می شود و بصورت ذرات آلاینده و غبار صنعتی در محیط پخش می شوند . کوتاهی و تخطی از قوانین وضع شده توسط این سازمان سبب ایجاد آسیب های بسیار شدید برای کارکنان خواهد شد.

راه حل برای تصفیه ذرات غبار سند بلاست :

تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین برای این منظور راه حل بسیار مناسب و قطعی را پیش بینی و طراحی نموده است . این راه حل شامل طراحی سیستم تهویه صنعتی، داکت، طراحی هود های تهویه صنعتی، طراحی سیستم های تصفیه کننده هوا یا همان غبار گیر های صنعتی می باشد.
تصفیه کننده های هوای آلوده (غبار گیر های صنعتی) ساخته شده توسط تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین که مناسب برای تصفیه و بدام انداختن این ذرات یعنی غبار سند بلاست می باشند عبارتند از بگ فیلتر (غبار گیر کیسه ای)، سیکلون و مولتی سیکلون و در نهایت وت اسکرابر (غبار گیر تر).

تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین