تهویه صنعتی برای ذرات گرد و غبار سند بلاست
ذرات گرد و غبار چوب - غبار گیر صنعتی
سیستم غبارگیر صنعتی مناسب برای تهویه صنعتی ذرات گرد و غبار چوب
نمایش همه

تصفیه ذرات گرد و غبار نیکل توسط تهویه صنعتی

گرد و غبار نیکل-تهویه صنعتی

گرد و غبار نیکل-تهویه صنعتی

نیکل به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد اولیه در بسیاری از صنایع شناخته می شود. این فلز نقره ای رنگ به عنوان یکی از اصلی ترین ترکیبات بسیاری از آلیاژ ها مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آلیاژ های تولیدی توسط آن آهن ضد زنگ می باشد. یکی از خواص منحصر به فرد آن مقاومت در برابر سایش می باشد. همچنین نیکل برای ساخت انواع باتری مورد استفاده قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۴۸۰۰۰ تن نیکل به عنوان ماده اولیه در صنایع مختلفی در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. همچنین حدود ۱۰۲۰۰۰ تن از آن توسط بازیافت دوباره مورد استفاده قرار گرفت. این ارقام نشان دهنده استفاده روز افزون از این عنصر می باشد. خوشبختانه با توجه به تحقیقات انجام شده حدود مجاز تماسی برای این فلز مشخص شده است.

خطرات تماس با گرد و غبار نیکل در صورت نبود سیستم تهویه صنعتی نامناسب :

نیکل سبب بسیاری از بیماری ها و نقص های ایمنی در بدن می شود حتی در مقادیر بسیار کم. تنفس ذرات گرد و غبار نیکل سبب کاهش توانایی در تنفس و همچنین سرفه های شدید می شود . همچنین تماس فیزیکی با آن سبب ایجاد جوش بر روی پوست می شود. ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت یک جامعه نسبت به نیکل حساسیت محسوسی دارند.
بیشترین خطر مرتبط با فلز نیکل مربوط به ترکیباتی می باشد که نیکل با آنها واکنش می دهد و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. بطور معمول تنفس این ترکیبات که در خود نیکل را همراه دارند سبب ایجاد برونشیت ریوی می شود و در موراد حاد سبب ایجاد سرطان ریه و همچنین آسیب به جداره داخلی بینی و سینوس ها می شود .
همچنین علاوه بر خطراتی که برای سلامتی کارکنان به همراه دارد، گرد و غبار نیکل موجود در هوا قابلیت انفجار را دارا می باشد. هنگامی که این ذرات با اکسیژن کافی مخلوط می شوند تنها نیاز به یک منبع احتراق دارند تا سبب ایجاد انفجار بسیار بزرگی در سطح محیط کار بشوند . بنابراین تهویه صنعتی مناسب و مقاوم در برابر حریق برای حذف ذرات گرد وغبار نیکل در محیط ضروری می باشد. انفجار توسط ذرات معلق در هوا سالانه خسارت های زیادی را به کارخانجات وارد می سازد.

حدود مجاز تماس تهویه صنعتی برای ذرات گرد و غبار نیکل :

سازمان استاندارد ایمنی و سلامت آمریکا (OSHA) در حدود ۵۰۰ حد مجاز تماس (PEL) برای مواد مختلف را منتشر کرده است . حد مجاز تماس به معنی مقدار مجاز تماس کارگر در یک شیفت ۸ ساعته کاری با ماده بخصوص می باشد که در صورت رعایت نشدن این حدود سبب عوارض شدید برای سلامتی کارگر خواهد شد. برای نیکل این حدود برابر با ۱ میلی گرم در هر متر مکعب از هوا می باشد.
همچنین سازمانی دیگر به اسم موسسه بین المللی ایمنی و سلامت شغلی (NIOSH) نیز به عنوان پیشنهاد حد مجاز تماس شغلی برای تهویه صنعتی نیکل را در حدود ۰.۰۱۵ میلی گرم در هر متر مکعب از هوا را مطرح کرده است . رسیدن به این مقادیر بسیار آسان نمی باشد ولی با یک طراحی و پیاده سازی مناسب سیستم تهویه صنعتی قابل دسترس می باشد.

راه حل های تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین برای تصفیه گرد و غبار نیکل :

تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین برای این منظور راه حل بسیار مناسب و قطعی را پیش بینی و طراحی نموده است . این راه حل شامل طراحی سیستم تهویه صنعتی، داکت، طراحی هود های تهویه صنعتی ، طراحی سیستم های تصفیه کننده هوا یا همان غبار گیر های صنعتی می باشد. تصفیه کننده های هوای آلوده (غبار گیر های صنعتی) ساخته شده توسط تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین که مناسب برای تصفیه و بدام انداختن این ذرات یعنی گرد و غبار نیکل می باشند عبارتند از بگ فیلتر (غبار گیر کیسه ای) ، سیکلون و مولتی سیکلون و در نهایت وت اسکرابر (غبار گیر تر) .

تهویه صنعتی ایمن صنعت پرشین